Comunitatea EMO din Romania

Comunitatea EMO din Romania

Emo-Kids
Termenul de “emo” vine de la „emotional” care ne poate duce, eventual, cu gandul la acele persoane ceva mai sensibile, afective, si usor de impresionat.
“Emo” este, de fapt, starea pe care persoana ce se considera astfel o are datorita unor deceptii peste care nu a putut trece (in cazul unora) sau datorita simplului fapt ca “filmul a fost prea frumos pentru a se termina astfel” sau a unor versuri “ce deprima” (in cazul altora).
Cert este ca aceasta stare nu apare doar de dragul de a fi “emo” ci, dupa cum au demonstrat si unii specialisti in domeniul psihologiei, de pe urma unor traume ce au modificat modul de a gandi, de a actiona.

Comunitatea EMO din Romania

Scurt istoric al termenului:
La inceput (1985-1994) termenul de ‘emo’ era folosit in muzica, acesta fiind un subgen al rockului. Pe parcursul anilor, acest cuvant cunoaste un domeniu vast de intrebuintari.
Ascultatorii acestui gen de muzica au devenit ‘emo-kids’, felul in care se imbraca a devenit ‘emo-style’, felul in care se machiaza ‘emo make-up’ si presupun ca modul in care reactioneaza ‘emo-acting’.
‘EMO’ a fost folosit pentru a descrie trupe precum :

* Jimmy Eat World
* Silverstein
* Paramore
* The Used
* The Get Up Kids
* Taking back Sunday

Acestea au fost etichetate drept emo din diferite motive precum:

* ritmul cantecelor
* semnificatiile versurilor
* modul de a se imbraca sau machia a cantaretilor etc.

Multi fani nu sunt deloc de acord cu felul in care idolii lor sunt catalogati, negand cu desavarsire faptul ca acestia ar canta muzica “emo”.
Intr-un interviu, chiar Guy Picciotto, intrebat fiind cum se simte precum ‘creatorului genului de muzica emo’, a raspuns:
‘‘Nu recunosc aceasta atributie. Intotdeauna am crezut ca este cel mai retardat termen inventat .Stiu ca toate trupele urasc sa fie astfel etichetate. Se simt ofensati. Dar sincer, consider ca toate trupele din care am facut parte au fost punk-rock. Pentru mine nu are absolut niciun sens.”
“Se imbraca exclusiv in negru, refuza orice urma de dragalasenie, sunt teribilisti si le place sa-si picteze unghiile in negru” – asa ar descrie una dintre sutele de definitii din The Urban Dictionary notiunea de Emo Kid.

Cum se identifica un emo-kid / Modul lui de a se afisa in lume?
O alta definitie spune ca emo kid-u` e o mixtura intre un goth kid, un rock kid si un punk kid.
Acest individ poate fi recunoscut dupa ochii puternic conturati, coafurile rasta, parul relativ lung sau ciufulit, de culoare neagra, sau, eventual, in combinatii cu unele culori “ce sar in ochi”.
Se evidentiaza si prin felul lui de a se imbraca, purtand tot felul de combinatii ciudate de haine pe care oamenii nu le poarta, in general si poarta o geanta lunga tip postas.
De multe ori aceste persoane au tendita sa se izoleze, sa se considere inferioare celorlaltor persoane, sa fie aspre cu ele insele, toate acestea, culminand, uneori, cu ganduri sinucigase, foarte rar insa intamplandu-se acest lucru
Acesta stare se manifesta in perioada adolescentei, sau perioada critica, asa cum o denumesc specialistii, cand tinerii, incercand sa se regaseasca, au sansa sa se simta frustrati.

Comunitatea EMO din Romania

Emo culture
Genul si subcultura Emo au devenit ceva greu de definit, din cauza acestui lucru e greu sa ii depistam radacinile.
Multi oamenii care pretind „ca stiu” citeaza scena D.C. harcore/punk si mai specific formatia Rites of Spring ca fondatorii Emo, dar istoria ne-a aratat ca e pripit sa acordam formarea unui gen unei anumite formatii.
Uitandu-ne la scenele muzicale de la sfarsitu anilor ’80 si inceputul anilor ’90 putem determina mai bine radacinile si influentele care au dat nastere si inca influenteaza genul si subcultura emo .
Inainte de a intelege de unde vine „emo” trebuie mai intai sa intelegem ce este astazi.
„Prefer sa ma gandesc la el (emo) ca un punk rock care e mai melodic si introspectiv/depresiv decat hardcore,dar totusi cu tendintele de energie primara si furie” (DeRogatis 1).

Acest gen de muzica a creat o subcultura si de atunci a crescut continuu adica de la inceputul anilor ’90.Majoritatea copiilor arata ca tocilarii:poarta ochelarii negri,taioare lungi si haine ieftine.
Este foarte usor sa stereotipezi un pusti emo,desi ironic nu poti defini muzica emo. Cel mai bun mod de a descrie muzica emo este prin arpegiile usoare ale chitarilor cu vocalize usoare la care se da drumu intr o orchestra de chitari distorsionate si aduse dupa aceea din nou la partea usoara.Verusirle emo sunt in general foarte poetice si au o arie de la iubirea pierduta la credinte religioase sau alte subiecte emotionale,totusi, emo acopera in zilele noastre o mare varietate de formatii,de la melodii usoare a celor de la „American Football” la melodii hard de la „At the drive in” . Cum poate un gen asa de larg sa fie legat de ceva?
Problema e ca ce o persoana defineste ca muzica emo nu este aceiasi ca a urmatoarei,totul depinde de punctul tau de vedere.
Jason Gnewikow de la „The Promise Ring” zice foarte bine „As putea valida punctul ca suntem o formatie emo dar as putea trece si pe partea cealalta si sa il invalidez.Totul depinde de cine intreaba si perceptia lor despre asta” (DeRogatis 3).

Perceptia de fatada provine de la formatia „Sunny Day Real Estate”,aparuta in Seattle in 1992,SDRE au combinat radacinele hardcore cu vocalize meloddice si un sentiment „rasarit”.Lansarea in 1994 a albumului „Diary” avea sa schimbe pentru totodeauna scena emo.
„A aparut de nicunde si a schimbat vietile oamenilor” (Kurland 2) zice Jeremy Gomez,basist pentru formatia „Mineral” .
„Cei mai multi oamenii cand se gandesc la emo azi se gandesc la formatiile The Get UP Kids,Mineral,si altele ca provin din SDRE”.
Multi oameni au zis ca Sunny Day nu ar fi emo deloc,ei sustin ca emo ar fi provenint din genul D.C gardcore/punk si ca formatia „Rites of Spring” a fost un grup hardcore melodic,dar ceea ce a diferentiat-o a fost subiectul cantecelor sale.In loc sa cante despre revolutie si manie,Picciotto canta despre iubirea pierduta si amintiri uitate.In timp ce ROS a facut mai melodic hardcore/punk, sigur nu au fost primi,si sigur nu au fost prima formatie harcore/punk care sa concentrat pe versuri de acest gen.
Tot curentul hardcore/punk mergea in aceasta directie.Un articol Rolling Stone din 1985 citeaza trendul crescand „Punkul primar a trecut..au invatat cum sa cante la instrumente,au descoperit solourile de chitara melodica si versuri care au un mesaj politic evident”.
Formatii ca „Husker Du” au pionierat noile ramuri din hardcore/punk.
„In ultimii 2 ani,Husker Du a confundat punkul razboinic si liniile in principal de rock cu rapida evolutie a gunoiului,recombinat cu structuri de pop,si versuri cu sentimente speriate”
ROS a scos un album si un EP;au rezistat mai putin de 2 ani si au cantat in 14 concerte.Liderul trupei Guy Picciotta a facut dupa aceea formatia „Fugazi”,care a preluat din ceea ce a pornit ROS si a dus mai departe.
Totusi doar „partial Fugazi a mostenit ROS si au continuat mai departe desi muzica lor nu a mai fost asa de sentimentala.Acest lucru va cadea in sarcina viitoarelor formatii care au adus curentul emo la ce este astazi”.
Chiar daca influenta pe care „Fugazi” si „Washinghton D.C.” asupra emo au fost substantiale,emo asa cum il stiam azi nu a derivat numai din hardcore.Ceea ce este mai deranjant este faptul ca cei care incearca sa ii faca o istorie curentului emo lasa o mare groapa in istorie intre „D.C. Dischord sound” care erau la jumatatea catre finalul anilor 80 si SDRE care erau la jumatatea anilor ’90.
Dar cum a ajuns emo acolo?
Presupun ca a fost o casatorie intre hardcore si indie rock iar grunge-ul ( gen muzical ) pe post de tatal miresei,platind pt toata nunta.
In timp ce formatii ca „Rites of Spring” si „Hüsker Dü” explorau noi teritorii pe scena hardcore,o formatie numita „Sonic Youth” transforma scena indie/underground.
„Sonic Youth a folosit pe post de momeala acordurile de chitara,dar a combinat melodicitatea si structura conventionala cu luni pasaje de pauza,acorduri stranii de chitara si atmosfera infricosatoare”.Releasul din 1987 a lui Sister va avea o mare influenta asupra albumului.”Pe acest disc au folosit sunete calde si placute ca baza si din fiecare cantec curg sentimente. Efectul este recomfortant si primar,ca o mama care isi adorme copilul.Apoi dintr-o data ca in „(I got a ) catholic book”,chitarile se dezlantuie si dau un alt sens termenului de pace in sentimente de frustrare distructiva.Versurile si tempoul se unesc creand un abis de sentimente. pacea se reduce;chitarile nu se mai aud incet pe masura ce dispar sentimentele…” (Neumann 1)

Sonic Youth a continuat sa redefineasca cantecul rock previzibil creand albume progresive in anii ’80. scotand dupa Sister capodopera Daydream Nation
.Influenta lor asupra muzicii rock este aproape fara precedent,mai ales pt o formatie care nu a avut un hit in top 40.Totusi recunoasterea lor deplina nu avea sa vina pana la albumul Nirvana – Nevermind care a avut un mare efect in comunitatea rock.
O alta formatie care a redefinit scena indie in acest timp au fost „The Pixies”.S-au format in 1986 cand liderul Charles Thompson a pus un anuntz in ziar in Boston pt „un basist pt Husker Du si Peter,Paul si Mary band”.
Odata ce Charles a avut toti membrii necesari a format trupa The Pixies si a inceput sa scrie cantece si sa cante prin zona Bostonului.
Muzica lor este definita prin chitarile care pornesc si se opresc sub vocea lui Thompson el trecand „De la o soapta la urlet”
Cantecele celor de la The Pixies,scurte,incarcate,extrem de dinamice si subversive culturii pop-ului sa dovedit a fi un hotar in rockul alternativ a anilor 90.Dar mai important,The Pixies a pus baza pt exploziile alternative a inceputului anilor 90.Au fost una din primele formatii indie care au spart topurile pop dand sansa mai putinelor cunoscute formatii din acel timp sa se afirme.

Odata cu trecerea din anii 80 in anii 90 tineretul American cauta o noua directie in muzica. Copii erau obositi de toti asa zisi canteretii de pop dornici sa faca si ei un ban.A fost o reintoarcere la muzica buna,afisarea de putere bruta ca dovada a sinceritatii si adevarului a artistului.
Generation X au vrut muzica care sa le oglindeasca sentimentele.Au definit muzica anilor 90 cu un nervos metal/punk si rap,care reflectau sentimentele lor,frustrarile,disperarile,sperantele. Din nevoia de emotie,sentiment, muzica adevarata a devenit scena urii si in final cea emo.
Formatia din Seattle „SUP POP” a fost promotorul din spatele urii si mediilor emo.
„SUP POP a inregistrat primul succes cu Soundgarden”. Au inceput sa cante si alte melodii asemanatoare in ani 90 si intr-un final au dat peste o formatie locala numita „Nirvana”.Scena din Seattle si „SUP POP sound” a conturat o explozie globala de blugi rupti,tricouri cu lacrimi pe ele.La sfarsitul anilor 90,Sub Pop a ajutat la crearea unei imagini despre Seattle ca fiind un centru al scenei muzicale contopite si la moda.

Nirvana a fost formatia care a deschis lucrurile in Seattle. Dupa primul lor album, „Bleach”, pe Sub Pop Records, Nirvana a mers intr-un tur european cu Sonic Youth. Sonic Youth a prezentat Nirvana lui David Geffen, proprietarul DGC.
Geffen a platit Sub Pop si i-a pus pe Nirvana sa semneze cu DGC. In 1991, Nirvana a lansat albumul lor cel mai cunoscut, Nevermind. „[Nevermind] a fost exprimarea perfecta a atitudinii muzicale punk, clasice, rock si pop – combinatie care nu a mai fost folosita, sau auzita pana atunci” (Gulla 1)

„La inceputul lui 1992, Nirvana a ajuns in varful topurilor. Intr-un an, formatia a vandut 10 milioane de copii a debutului lor” (Szatmary 328).
Nirvana a fost materializarea unei povesti de succes venita peste noapte, dandu-le caselor de discuri si formatiilor de garaj de peste tot, un vis pe care l-ar putea gasi si implini ca urmatorul lor „mare lucru”.
„Peste tot, criticii de muzica au vorbit despre cautarea „urmatoarei Nirvana”. Case de discuri mari au cautat in tot Seattle-ul pentru formatii care inca n-au semnat cu nimeni” (Bertsch 1).
Acum, industria muzicala a avut o ureche pentru „subteran” si formatiile „subterane” care aveau acum o platforma pe care sa stea.

Dupa ce Nirvana a plecat de la Sub Pop, au continuat sa caute pentru un talent nou. Au descoperit in Seattle o formatie, „Sunny Day Real Estate”> si au lansat primul lor album in 1994.
„Pe „Seven” si „In Circles”, primele doua piese de pe albumul de debut, Diary, Real Estate practic a scos schitele intregului gen rock” (Cohen 1).
Cu acest album „emo-ul a inceput sa faca valuri in afara comunitatii hardcore” (Kurland 1)
„Sunny Day Real Estate a dat „start-ul” pentru frenzia emo cu Diary” (Cohen 1).
Vocea puternic falsetto a lui Jeremy Egnik cu vastele sale schimbari dinamice si versuri adanci a tipizat sunetul revolutionar a lui „Sunny Day Real Estate”.
Influenta lor asupra comunitatii emo a fost imensa, luand in considerare ca nu au fost titrati, dand doar un interviu si ne tinand un spectacol in California. In 1995, inaintea lansarii celui de-al doilea album, „LP2”, Sunny Day Real Estate s-au despartit, dar impactul era deja lasat.Genul emo-core a fost deja lansat si mergea. Cu formatii ca „Mineral”, „Texas is the Reason”, si „Christie Front Drive” au urmat genului „Sunny Day Real Estate”, care a inceput sa-si planteze radacinile in toata tara.
Astazi, emo-ul a evoluat in diverse stiluri si sunete care-si lasa amprenta in felul lor genului. Din cauza diversitatii acestor artisti, nu as fi surprins daca multe alte genuri ar evolua din imensul gen emo.

Muzica este ceva care nu se schimba peste noapte; evolueaza incet dar dramatic. Muzica avanseaza deoarece artistii imping limitele in mod constant, incercand sa fie diferiti, incercand sa fie originali.
Nici un muzician adevarat nu vrea sa fie catalogat, sau pus intr-o cutie si de aceea cateva formatii vor stereotipul „emo”.
Faptul este ca scena underground/indie evolueaza in ea, chiar inauntrul unor genuri diferite, etichete si subculturi.

Pentru a urmari aceasta evolutie, trebuie sa ne uitam la scene si genuri in general care au contribuit emo-ului. In timp ce unele formatii devin tot mai populare decat contemporanii lor, alti artisti mari sunt trecuti cu vederea.
Este important sa ne axam pe grupurile si artistii mai influenti, pentru ca un consens general sa fie atins.
Sunt mult prea multe formatii care au influentat genul emo, dar, uitandu-ne la artistii principali dintr-un gen, cineva poate sa prinda un sentiment general de ceea ce se intampla in acel gen la timpul dat.

Rites of Spring si Sunny Day Real Estate nu au dat startul genului emo. Ele au fost doua din cele mai influentiale formatii in evolutia genului emo.
Emo a fost culminarea dintre multe formatii si genuri puse la un loc la locul potrivit si la timpul potrivit. Multe formatii au fost nevoite sa construiasca poduri pentru ca artistii „subterani” sa fie auziti.
Multe alte formatii au adus sunete noi si idei care au ajutat formarea sunetului emo. Cu toti acesi factori intr-un loc, o formatie sau o casa de discuri a fost nevoita sa puna in miscare formarea genului emo.

Comunitatea EMO din Romania

http://www.emo-kids.ro

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: